November 2013

En annonserie från UN Woman, skapad av Memac Ogilvy & Mather Dubai, har imponerat stort på mig. I annonserna används Googles autocomplete för att visa på sexism och diskriminering mot kvinnor. Att den här typen av fördomar och förnekelse fortfarande finns är bara en av anledningarna till att frågan måste fortsätta att lyftas. Läs mer om annonserna här. 

UN-Women-Ad-1_495x700 jpg

UN-Women-Ad-2_495x700 jpg

UN-Women-Ad-3_495x700 jpg

UN-Women-Ad-4_495x700 jpg

Jag blev själv nyfiken och gjorde en sökning på Google för att se vilka autocomplete-förslag jag skulle få på svenska. Jag hade hoppats att resultatet skulle vara annorlunda.

autocomplete-kvinnor-kan

reddesign-edit-och-björnen

I helgen var jag på besök i Norrköping och gick på RE:design-mässan som anordnades under lördagen. Det var en dag full av inspiration och mina ögon öppnades för möjligheterna i att ta något alldagligt och göra till väldigt vackra ting. Förutom att se allt det fina som utställarna på mässan skapat var det flera intressanta föreläsningar. Elsa Billgren hade en historielektion ur modeperspektiv och mina vänner Karin och Johanna från Edit & Björnen föreläste om kreativitet. Det var även dem som har tagit fram RE:design-mässans fina grafiska profil.

Som sagt var det en inspirerande dag och nu när jag är tillbaka i Göteborg så ligger en hel del prylar i riskzonen att bli omdesignade när jag går lös med limpistol, målarfärg och ett fritt sinne!

återbrukshyttan

Vaser från Återbrukshyttan

underlägg

Glasunderlägg av vinylskivor, Joakim Thedin

dragonfly_2Tapeter av Edit & Björnen